• Home
  • Ambassadeurs
  • Elodie Ouédraogo: “Belgisch kopen is meer dan een hashtag”

Elodie Ouédraogo: “Belgisch kopen is meer dan een hashtag”

200504_SAMSUNG_FLIP_Elodie-0873 quote copy.jpg
Elodie Ouédraogo is één van de eerste ambassadeurs van Ik Koop Belgisch en steunt al jaren creatieve werken, merken en producten van hier. Lees hier waarom Belgisch kopen voor haar meer dan een hashtag is!

Je was één van de eerste ambassadeurs van onze Ik Koop Belgisch-campagne en je bent nog altijd graag met Belgische mode bezig. Hoe belangrijk is het voor jou om in te zetten op Belgische merken?

Het is nu belangrijker dan ooit. De huidige coronacrisis heeft er heel hard ingehakt bij modelabels en retail in het algemeen. Belgisch kopen is voor mij meer dan een hashtag. Het is een vorm van respect voor de kennis en het savoir-faire die België rijk is. Heel veel Belgische merken doen echt een inspanning om op een eerlijke en correcte manier te produceren en die steun motiveert hen om op een duurzaam pad te blijven. Het is iets dat niet altijd evident is door de enorme concurrentie in de modewereld. Ik leid zelf ook een activewear label en word vier jaar later nog steeds enorm blij van mensen die bewust moeite doen om naar onze webshop te surfen en een stuk van 42I54 te kopen.

Over je eigen label gesproken... Kijk je anders naar Belgische mode sinds je 42|54 oprichtte? 

Als ik nu een stuk aantrek dat al een paar jaar oud is, maar nog steeds tijdloos aanvoelt en er mooi uitziet, dan is dat enkel een bevestiging dat ik soms beter een beetje langer kan sparen en slimmer moet kopen.
Ik ben ook nog steeds oprecht verwonderd van wat er allemaal mogelijk is in België. Als wij het idee hebben om een legging te laten ontwikkelen of onze eigen stof willen creëren, dan moeten wij daarvoor amper een uur rijden. 
Internationaal is er enorm veel respect voor Belgische ontwerpers en bovendien zijn de Academie van Antwerpen en La Cambre in Brussel al jaren hofleverancier van de internationale mode.
Tegelijkertijd merk ik dat het Ik Koop Belgisch-verhaal voor veel meer begrip voor het prijskaartje heeft gezorgd. Waar mensen vroeger nog eens luidop durfden te zeggen dat 130 euro voor een legging toch overdreven is, worden ze zich nu bewuster van het productieproces en gevoeliger voor kwaliteit.

200504_SAMSUNG_FLIP_Elodie-0873 copy.jpg

Zijn er designers of brands waarmee je misschien ooit wel eens een collab wil opzetten?

Wij blijven heel voorzichtig met collabs en zijn tot nu nooit vragende partij geweest, omdat een collab zowel een verrijking als een creatieve nachtmerrie kan worden. 
But if it makes sense, why not. Een mix van high-end fashion en high-end activewear kan tot een zeer interessante, unieke combinatie leiden. Een herinterpretatie van sportswear als het ware.
Ikzelf zou wel eens willen weten hoe de Ann Demeulemeester-vrouw zich kleedt als ze naar de gym gaat. Blijft ze in haar legendarische zwart/wit-combi of trekt ze plots een flashy legging aan? Gaat de Dries Van Noten-vrouw voor een sterke mix van print of kiest ze  toch eerder voor een zwarte legging tijdens de pilatesles? En wat te denken van Y-Project, dat een statement op zich is. Wat draagt die klant onder zijn of haar asymmetric sweatshirt? Het label speelt af en toe met de codes van sportswear en sluit daarom ook perfect aan bij mijn persoonlijke stijl. Maar het hoeft uiteraard niet om een samenwerking tussen twee kledingmerken te gaan. Soms is het zelfs nog interessanter om iets te maken wat je zelf helemaal niet kan maken. Een paar coole sneakers, een tas of juwelen.

Ik Koop Belgisch is ontstaan als een campagne die vooral mode- en designmerken in de kijker zette. Intussen bundelt de website meer dan 1.500 Belgische artiesten, designers, merken en bedrijven uit de creatieve sector die een eigen werk of product te koop aanbieden. Trekken jullie zelf ook graag de Belgische kaart als het gaat om muziek, kunst, literatuur, design of interieurspullen?

Ik hou enorm van fotografie. Het is een huizenhoog cliché, maar een beeld zegt soms meer dan duizend woorden. Zelf merk ik dat een collectie toch telkens weer tot leven komt met een campagne. Naast een aantal foto’s en boeken met het werk van Stephan Vanfleteren zou ik ook heel graag een beeld van Mous Lamrabat willen kopen. Wij werken sinds het begin van 42I54 met hem samen en ik ben ongelooflijk trots op het parcours dat hij aflegt. Je buikgevoel volgen getuigt soms van veel lef. Als ik nu zie welke media-outlets en invloedrijke mensen zijn werk oppikken en de hemel inprijzen, ben ik echt fier. 

Zijn er Belgische creatieve merken die je hebben verrast en waarvan je niet wist dat ze Belgisch waren?

I love Mister Mittens. Ik heb het knitwear merk een aantal jaar geleden ontdekt op Moda Operandi en ik dacht dat het om een Australisch merk ging. Tot ik toevallig in de straat parkeerde waar hun showroom gevestigd is en bleek dat een merk dat al heel lang op mijn verlanglijstje stond op en top Belgisch is. Ik hou absoluut niet van de winter, maar voor hun oversized cardigans durf ik zelfs uitkijken naar dat seizoen (lacht). Arte is ook een label dat ik via Highsnobiety ontdekt heb, maar waarvan ik niet wist dat het Belgisch is.

Ik Koop Belgisch laat heel wat Belgische merken zien in allerlei prijscategorieën en segmenten. Leeft Ik Koop Belgisch in jouw omgeving of bij jouw klanten? 

Wij merken dat onze klanten Belgische merken weten te appreciëren. Zij kopen niet enkel Belgische sportkledij, maar ook hun accessoires, beautyproducten en daywear dragen vaak de naam van een Belgisch label. Dankzij de hashtag #ikkoopbelgisch is het ook eenvoudig om via Instagram nieuwe merken te ontdekken.
Een fijne trend is dat steeds jongere vrouwen de weg naar onze webshop vinden. Er is ontegensprekelijk een evolutie aan de gang waarbij mensen niet meer zomaar ergens geld aan uitgeven en opnieuw geïnteresseerd zijn in hoe en door wie hun kledij gemaakt wordt.
De ambitie om minder, maar slimmer en kwalitatiever te kopen, wordt stilaan de norm.

Foto's: Marie Wynants

Blijf op de hoogte van creativiteit van hier.

We beloven je gegevens niet te delen met derden en hanteren strikte gebruiksvoorwaarden zoals omschreven in ons privacybeleid.